نمونه سؤالات عربی اول دبیرستان سری دوم
سؤالات عربی اول دبیرستان – نمونه سوم
بسمه تعالی تاریخ:9/3/85 محل نمره
نام : دبیرستان نمـــونه دولــتی پسرانه رزن مدت: 75 دقیقه
نام خانوادگی: عربی (1) خرداد ماه 85
(( تذکّر : لطفاً در سؤالهای گزینه ای ، ازنوشتن خودداری نموده و فقط زیرگزینه درست خط بکشید. )) (( درمحل نمره چیزی ننویسید))
س1- ترجم العبارات الی الفارسیة: 3 نمره
الف- مَاالفائدةُ فی ثروةٍ وَرائَها لعنةُ النّاسِ.
ب- سیّدی ، عددٌ مِنْ شَبابِنا خَرَجُوا مِنْ دینِنا.
ج- القرآنُ مِنْهاجٌ لِسَعادَةِ اْلانْسانِ وَ عَقیدةٌ لِلْحیاةِ .
س2- عین الترجمة الصحیحة : 5/1 نمره
الف) ذکروا للفوم اربعین فائدة.
برای پیاز چهل فایده ذکر شده است . ( ) برای سیر چهل فایده ذکر کرده اند .( )
ب ) قد افلح المؤمنون .
مردان با ایمان رستگار شدند ( ) رستگار شدگان همان مؤمنانند. ( )
ج) فرصت یادگیری را غنیمت شمار .
الفرصة للتعلم غنیمة ( ) اغتنم الفرصة للتعلم ( )
3- ترجم الکمتین : الحدید( ) أَقامَ ( ) 75/0 نمره
4- جمله زیر را به عربی برگردانید : 5/0 نمره
(الآن میروم و نماز میخوانم )
5- اکمل الترجمة : (جاهای خالی را کامل کنید) 1 نمره
انّی لما اَنْزلتَ الیَّ من خیرٍ فقیرٌ . ج- همانا من به . . . از خیر به سویم . . . . . نیازمندم .
هؤلاء وجدوا السعادة فی الاسلام . ج- . . . خوشبختی را در دین اسلام . . . . . 0
نام و نام خانوادگی: عــــــربی یــــــک نمونه دولتی صفحه دوم
6- صحح الاخطاء فی الترجمة : (سه غلط موجود در جمله را درست کنید) 75/0 نمره
وصلتُ الی هذهِ النتیجةِ أنّ کلَّ ناحیةٍ یفسدُ اللحمُ .
به آن نتیجه رسیدیم که در هر محلّه شیر فاسد میشود. 1- 2- 3-
7- شکّل الکلمتین : (دوکلمه مشخص شده را حرکت گذاری کنید ) 5/0 نمره
کیفَ لاتُبصر الحقیقة فی العالم .
8- اقرأ النص التالی ثم اجب عن الاسئلة اجابة کاملة . 2 نمره
((قتل الکفار سمیة بعد التعذیب و زوجها یا سرا کذلک بلال تحت اشد تعذیب و عمار ….نحن بحاجة
الی مکان امن لنشر الاسلام . فامر الله المسلمین و المسلمات بالهجرة الی الحبشة فهاجروا الی الحبشة.))
الف) هل قتل الکفار یاسراً ؟
ب) من امر المسلمین و المسلمات بالهجرة ؟
ج) این هاجر المسلمون و المسلمات ؟
د ) متی قتل الکفار سمیة ؟
9- اکمل الفراغ مناسباً للضمیر: 1 نمره
الف- هُمْ . . . . . . . ( یُدافعُ ) ب - انتَ . . . . . . ( یَعْتَدِلُ " امر " )
10- ازکلمه داده شده اسم مفعول و اسم مبالغه بسازید : 1 نمره
جَبَرَ : اسم مفعول ( ) اسم مبالغه ( )
11- اکتب الکلمتین مع ضمیر "الیاء " : 5/0 نمره
1) بَشَّرَ ( ) 2) معلّم ( )
12- اکمل بالضمیر المناسب : 5/0 نمره
ماذا تطلبین ، اطلبُ مساعدتـ . . . . تفضّلی ادخلی، کیف؟ . . . . لااَقْدِرُ .
نام و نام خانوادگی: عـــــربی یـــــــک نمونه دولتی صفحه سوم
13- اجعل فی الفراغ الموصول المناسب : ( اللاتی ، التی ، الذین ، الذی ، من ، ما ) 1 نمره
الف – اننا فقراء لـ . . . تنزل الینا من خیر .
ب - الطالبة المجتهدة هی . . . تنجح فی درسها .
ج – المؤمنون . . . یعملون الصالحاتِ یَنجحونَ.
د- المسلمات هنَّ . . . . یعملن الصالحات .
14- عین المعرب و اذکر اعرابه و المبنی و اذکر بنائه : 1 نمره
(( هم وَجَدُواْ طریقةً لحل هذِهِ المشکلةِ .
15- عین فی الجملتین : الف- نحنُ ناجحون فی الْاِمتَحانِ . ب- یضربُ اللهُ الامثالَ . 2 نمره
الفعل( )، الفاعل( ) نوع الفاعل( ) المفعول ( )
المبتدأ ( ) الخبر( ) نوع الخبر( ) ، الجار و المجرور ( )
16- اجعل فی الفراغ الکلمة المناسبة : 5/0 نمره
الف – ربّنا افرغْ علینا صبراً و . . . . اقدامنا . ( اثبتَ - ثَبتتْ – یُثبتُ - ثَبّتْ )
ب – نحن . . . . الخالق کل یوم . ( شکرْتُ – یَشکرُنا – نشکرُ – شکرتْنا )
17- گزینه مناسب را برای تکمیل جمله ها انتخاب کنید : 5/0 نمره
(( هرگاه فاعل اسم ظاهر باشد ، فعل . . . . (مطابق با آن – مفرد ) می آید. ))
((هرگاه مبتدا . . . . . ( ضمیر – معرب – دارای "ال" ) باشد ، اعرابش محلی است . ))
18- اکمل الاعراب و التحلیل الصرفی: (( العاقلُ یجتهدُ فی الدرس . )) 2 نمره
العاقل : . . . . ، مفرد ، مذکر، . . . . / . . . . ومرفوع والجملة . . . . . . 0
یجتهد : فعل . . . . ، للغائب ، . . . / فعل و فاعله . . . . . . . . ، والجملة . . . . . 0
((من ا... التوفیق ))
موفق باشید
-----------------------------------------------------------------------------
سؤالات عربی اول دبیرستان – نمونه چهارم
بسمه تعالی تاریخ: 18/3/85 محل نمره
نام : دبیرستان شهید موسوی رزن مدت: 75 دقیقه
نام خانوادگی: عربی (1) خرداد ماه 85 طراح:علیرضا عیوضی
(( تذکّر : لطفاً در سؤالهای گزینه ای ، ازنوشتن خودداری نموده و فقط زیرگزینه درست خط بکشید. )) (( درمحل نمره چیزی ننویسید))
س1- ترجم العبارات الی الفارسیة: 3 نمره
الف- مَاالفائدةُ فی ثروةٍ وَرائَها لعنةُ النّاسِ.
ب- سیّدی ، عددٌ مِنْ شَبابِنا خَرَجُوا مِنْ دینِنا.
ج- القرآنُ مِنْهاجٌ لِسَعادَةِ اْلانْسانِ وَ عَقیدةٌ لِلْحیاةِ .
س2- عین الترجمة الصحیحة : 5/1 نمره
الف) فَاصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ.
پس به آن چه می گویند بی تابی مکن ( ) پس بر آن چه می گویند شکیبا باش ( )
ب ) قَدْ اَفْلَحَ اْلمُؤمِنُونَ .
مردان با ایمان رستگار شدند ( ) رستگار شدگان همان مؤمنانند. ( )
ج) اَلرُّمانُ غَنیٌّ بِعُنصرِ الْحَدیدِ .
سیب سرشار از آهن است ( ) انار سرشار از آهن است ( )
3- تَرْجِم اْلکَلمتین : نَفَخَ ( ) اَلصّامِتْ ( ) 1 نمره
4- جمله زیر را به عربی برگردانید : 5/0 نمره
(علم انسان را به خداوند نزدیک می کند )
5- اَکْمِلِ اْلتَّرجَمَةَ : 75/0 نمره
اَلیَوْمَ اکملتُ لکُم دینَکُم . امروز 0000000 را برای شما کامل 000000000 .
قَتَلَ الکُفّارُ سُمَیَّةَ بَعْدَ التَّعْذیبِ . کافران سمیه را بعد از 0000000000 کشتند .
نام و نام خانوادگی: عربی یک موسوی صفحه دوم
6- صَحِّحِ الاَخْطاءَ فِی التَّرجمة : (سه غلط موجود در جمله را درست کنید) 75/0 نمره
لماذا لایقدِرُ الاطبّاءُ معالجةَ هؤلاءِ المرضَی. آیا پزشکان نتوانستند این بیمار را درمان کنند .
7- شَکّلِ الکَلمَتَیْنِ : (دوکلمه مشخص شده را حرکت گذاری کنید ) 5/0 نمره
اَلمُسْلمونَ رَفَعُوا اعلام الحَضارَةِ فِی العالم .
8- اقرأ النص التالی ثم اجب عن الاسئلة اجابة کاملة . 2 نمره
(( سافر شخص الی بلاد کثیرة و شاهد انواعاً مختلفةً من الحیاة فسأله احد اصدقائه لقد رأیت
اطراف العالم و اشکالا مختلفة من الحیاة خلال سفرک فما اجمل شیءٍ رأیته. اجاب هو وطنی
التی تولدت فوق ارضه و تنعمت بخیراته))
الف) الی این سافر الشخص ؟
ب) ماذا شاهَدَ الشخصُ فی سفره ؟
ج) ماسَأَلَ صدیقُ الشَّخصِ منه؟
د) ما قال الشخص فی جواب صدیقه؟
9- اکمل الفراغ مناسباً للضمیر: 1 نمره
الف- انتَ . . . . . . . ( یُدافعُ ) ب - انتنَّ . . . . . . ( یعتدل " امر " )
10- ازکلمه داده شده اسم فاعل و اسم مبالغه بسازید : 1 نمره
عَلِمَ : اسم فاعل ( ) اسم مبالغه ( )
11- اکتب الکلمتین مع ضمیر "الیاء " : نصرَ ( ) صَدیق ( ) 5/0 نمره
12- اکمل بالضمیر المناسب : 5/0 نمره
تَرجِعُ الفأرةُ مِنْ بیتـ . . . و . . . . تَجلسُ تحت المظلة .
نام و نام خانوادگی: عربی یک موسوی صفحه سوم
13- اجعل فی الفراغ الموصول المناسب : ( اللاتی ، التی ، الذین ، الذی ، من ، ما ) 1 نمره
الف – اننا فقراء لـ . . . تنزل الینا من خیر .
ب - الطالبة المجتهدة هی . . . تنجح فی درسها .
ج – المؤمنون . . . یعملون الصالحاتِ یَنجحونَ.
د- المسلمات هنَّ . . . . یعملن الصالحات .
14- عین المعرب و اذکر اعرابه و المبنی و اذکر بنائه : 1 نمره
(( هم وَجَدُواْ طریقةً لحل هذه المشکلةِ .
15- عین فی الجملتین : الف- الصّدقُ رأسُ الفضائلِ . ب- اَنزَلَ اللهُ اِلَیْکُمْ ذِکْراً . 2 نمره
الفعل( )، الفاعل( ) نوع الفاعل( ) المفعول ( )
المبتدأ ( ) الخبر( ) نوع الخبر( ) ، الجار و المجرور ( )
16- اکمل الاعراب و التحلیل الصرفی: (( الطالب یغتنم الفرصة . )) 2 نمره
الطالب: . . . . ، مفرد ، مذکر، . . . . / . . . . ومرفوع والجملة . . . . . . 0
یغتنم : فعل . . . . ، للغائب ، . . . / فعل و فاعله . . . . . . . . ، والجملة . . . . . 0
17- اجعل فی الفراغ الکلمة المناسبة : 5/0 نمره
الف – ربّنا افرغْ علینا صبراً و . . . . اقدامنا . ( اثبتَ - ثَبتتْ – یُثبتُ - ثَبّتْ )
ب – نحن . . . . الخالق کل یوم . ( شکرْتُ – یَشکرُنا – نشکرُ – شکرتْنا )
18- گزینه مناسب را برای تکمیل جمله ها انتخاب کنید : 5/0 نمره
(( هرگاه فاعل اسم ظاهر باشد ، فعل . . . . (مطابق با آن – مفرد ) می آید. ))
((هرگاه مبتدا . . . . . ( ضمیر – معرب – دارای "ال" ) باشد ، اعرابش محلی است . ))
((من ا... التوفیق ))
موفق باشید
--------------------------------------------------------------------------
سؤالات عربی اول دبیرستان – نمونه پنجم
بسمه تعالی صفحه یک
نام : سؤالات عربی یک در نوبت اول تاریخ :
نام خانوادگی: سال 86- 85 مدت: 80 دقیقه
1- للتّرجمة الی الفارسیّة :
1/1) انتخب یا ولدی لاتفکّر فی الثّمن.
2/1) موکب قارون المعظّم فی الطریق.
3/1) هو لا یتروّح بل یجفف قمیصه .
4/1) والدتی بانتظاری, بلّغ سلامی الی حبیبی. 3 نمره
2- اطلب ما طلب منک :
ترجم : الف) الی الفارسیّة : 1- النجدة : 2- منح:
ب ) الی العربیّة : 1- عبادت کنید: المضاد لـ « ثوب» : 1 نمره
3- اکمل الفراغات فی الترجمة :
1/3) نهض اویس من مکانه حزیناً . اویس ................. از جایش .................. 0
2/3) المؤمنون یجاهدون باموالهم وانفسهم. مؤمنان با مالها و جانها ............جهاد ..................0
3/3) الله یعلم و انتم لاتعلمون . خداوند ................... و شما ......................0 5/1 نمره
4- انتخب ما یناسب للفراغ :
1/4) لا تبحثوا عن عیوب الناس.
در............ عیبهای مردم نباشید. 1- جستجوی 2- گفتگوی 3- بحث از
2/4) اطلب زیارة حبیبی , رسول الله(ص).
دیدار محبوبم رسول خدا را ....... 0 1- طلب کردم 2- می طلبم 3) خواستم.
3/4) تنعقد حفلة فی المدرسة .
درمدرسه جشنی برگزار ............ 0 1- می شود 2- شده است 3- خواهد شد 5/1 نمره
5- صحح الاغلاط فی ترجمة العبارات :
1/5) اصبح قارون عبرة للاجیال . قارون عبرتی شد , برای این نسل .
2/5) المستضعفون هم وارثون الارض. ضعیف کنندگان همان وارثین زمین هستند. 1 نمره
نام : سؤالات عربی یک در نوبت اول صفحه دو
6- اقرأ النص التالی و اجب عن الأسئلة :
« خرج اویس من قریته یطلب زیارة النّبیّ (ص), فقرب اویس من مدینة النبی ... وقال فی نفسه:
یا للسعادة ؛ یا للسعادة . دخل المدینة , رأی رجلاً سئله : این بیت النبی(ص) . اجاب: هناک هناک
ثمّ قال : آه وصلتُ ... نهایة الفراق ... وقال للرجل: عفواً , حبیبی ... اطلب زیارة حبیبی رسول الله
اجاب الرجل: هو سافر الی مکان قریب ... »
الأسئلة :
1) لماذا خرج اویس من قریته ؟
2) ماذا قال اویس حینما قرب من مدینة النبیّ؟
3) من رأی اویسُ بعد دخوله فی المدینة ؟
4) أ کان رسول الله فی «المدینة» ؟ 2 نمره
7- املأ الفراغ بالصیغة المناسبة :
هم ........ ( نهض) انتم ....... ( یتعارف « امر» )
هنّ ...... (یجاهد) انتما ....... ( یحترم « نهی» )
انتِ ........ ( أحسن) هی ....... ( یستکبر« نفی» ) 5/1 نمره
8- عین الافعال المزیدة واذکر بابها : (دو فعل مزید را مشخص نموده وباب آنها را بنویسید )
1/8) ارسلنا رسلنا بالبینات . جواب: 1) .... از باب .....
2/8) والدتی بانتظاری , بلّغ سلامی الی حبیبی. 2) .... از باب ..... 1 نمره
9- عین الجامد و المشتق واذکر نوعه : ( دواسم جامد ودو اسم مشتق بیابید ونوع مشتق ها را بنویسید )0
1/9) المؤمن فی الاستقامة, الجبل . الجامد : 1 - ....... 2- .......
2/9) احسن الی الفقیر. المشتق: 1- ........ نوعه ........ 2- ........ نوعه ...... 5/1 نمره
10- اصنع ما طلب منک : ( آنچه خواسته شده بسازید )
1/10) اسم الفاعل من ( علم ) ..... 2/10) اسم المفعول من ( انتخب ) ......
3/10) اسم المکان من ( سجد) ..... 4/10) اسم المبالغة من ( نجر) .......
5/10) اسم التفضیل من ( صبر) ...... 6/10) الصفة المشبهة من ( عطش) ....... 5/1 نمره
نام : سؤالات عربی یک در نوبت اول صفحه سه
11- عین الفاعل , المفعول, المبتدأ , الخبر فی العبارات التالیة :
1/11) کتب التلمیذ الدرس .
2/11) یا ربّ : قولک حقّ وصدق . 1 نمره
12- انتخب الصحیح للفراغ فیما یلی :
1/12) و احسن کما ....... الله الیک . الف- احسنوا ب- احسن ج- تحسن
2/12) هو ..... فی معرکة نهروان . الف- جاهدت ب- جاهدوا ج- جاهد
3/12) نحن ........ زیارة الامام المنتظر(عج). الف- اطلب ب- نطلب ج- یطلبون 5/1 نمره
13- اکمل العبارت :
1/13) اسم مشتق به اسمی گفته میشود که از ...... ساخته شده باشد.
2/13)یکی از وزنهای اسم زمان و مکان عبارتند از: ............ .
3/13) برای ساختن جمع مذکر سالم به آخرمفرد مذکر عاقل ....... یا ........ اضافه میشود. 1 نمره
14- انتخب الاعراب المناسب للکلمتین : فی الجملة (( یجتهد العاقل فی الدرس .))
1/14) العاقل : الف- مبتدا ومرفوع ب- خبر و مرفوع ج – فاعل و مرفوع
2/14) الدرس: الف – مجرور ب- مفعول ج - خبر مرفوع
5/0 نمره
15- انتخب التحلیل الصرفی المناسب للکلمتین :
(( خرج الطالب من المدرسة . ))
1/15) خرج : الف- فعل ماض, للغائب, مجرد ثلاثی,...
ب- فعل ماض, للغائبین , ثلاثی مجرد, ...
2/15) طالب: الف- اسم , مفرد,مذکر, مشتق,...
ب- اسم, مفرد,مذکر, للغائب, جامد,...
(( ارجو النجاح لکم )) 5/0
---------------------------------------------------------------------
سؤالات عربی اول دبیرستان – نمونه ششم
بسمه تعالی
نام : سؤالات عربی یک در نوبت اول (2) تاریخ :
نام خانوادگی: سال 85- 84 مدت: 80 دقیقه
1- ترجم العبارات :
1/1) هب لی حکما و الحقنی بالصالحین .
2/1) قد اسلمت منذ مدة ولکن ما شاهدت حبیبی.
3/1) الذی یکنز الذهب و الفضة فبشّره بعذاب الیم.
4/1) لمّا علم بأن البائع عرفه ذهب الی دکّان آخر. 3 نمره
2- ترجم اللغتین :
1) انفقتُ : 2)البدیع : 5/0 نمره
3) اکتب :
المرادف لـ « قوّ» .... المضاد لـ « بشیر» ..... 5/0 نمره
4) اکمل الفراغ فی الترجمة :
1/4) القرآن یرشد الی خیر سبیل . قرآن به بهترین راه ........ .
2/4) إدفع لهم دینارا من الذهب . به آنها یک دینار ....... بپرداز .
3/4) لمّا شاهد البسة فاطمة بدأ بالبکاء . وقتی که لباسهای فاطمه را مشاهده کرد ....... به گریه کردن. 5/1 نمره
5) عین الترجمة الصحیحة :
1/5) یضرب الله الامثال للناس.
الف – خداوند برای مردم مثل ها میزند. ب- خداوند برای مردمان مثلها آورد.
2/5) جاهدوا الکفار و المنافقین .
الف- با کافران ومنافقان بجنگید. ب- با کافران و منافقین نبرد کردند .
3/5) اصبح قارون عبرة للاجیال .
الف- قارون هنگام صبح عبرت نسلها شد. ب- قارون عبرتی, برای همه ی نسلها شد . 5/1 نمره
نام : عربی اول دبیرستان در نوبت اول (2) صفحه دو
6) صحح الاخطاء فی ترجمة الجملتین:(درترجمه سه غلط وجود دارد زیرآنها خط بکشید ودرست آنها را بنویسید)
1/6) ألیس فی المجلس اکبر منک. آیا در مجلس بزرگتر از تو هست ؟
2/6) خلّصنا من شرّ هذا الطاغوت . ما را از شرّ آن سرکش خلاص کرد.
جواب : 1- 2- 3- 0 5/1 نمره
7 ) اقرأ النصّ , ثم اجب عن الأسئلة :
استیقظ الطالب« زیاد علی» قبل الفجر و بعد الصلاة هیّأ نفسه , وخرج من البیت محزونا .
فذهب وحده الی الحفلة لیشترک فیها. دخل المدرسة وسلّم علی مدیر المدرسة فجلس
فی الساحة علی کرسیّ .بعد قلیل جائت امّه و التلمیذ حینما شاهد امّه تغیّر لونه وخاطبها
وقال : س , س ,سلا, سلام ....
بدأت المراسم وبعد اجراء المسرحیّة و.... قال المدیر: نحن اجتمعنا هنا لتکریم التلمیذ
المثالیّ و لیس هو الّا« محمود» . اشتدّ الطالب حزنه وفرّ من المدرسة مسرعاً باکیاً ....0
الأسئلة :
1/7) متی استیقظ زیاد علی وما فعل قبل الفجر؟
2/7) کیف خرج الطالب من البیت ؟
3/7) ماذا حدث للطالب فی نهایة الحفلة ؟ 5/1 نمره
8 ) للتعریب : ( به عربی ترجمه کنید )0
* پروردگارت را عبادت کن . جواب : ....... 5/0 نمره
9 ) اکمل الفراغات بالفعل المناسب :
1/9) هی ....... ( بَسَطََ) 4/9) اَنتِ ....... ( یَنقلبُ «امر» )
2/9) هنّ ...... ( یَبذُلُ ) 5/9) انتنّ ........ ( یَستنکفُ « نهی» )
3/9) انتم ....... ( لایُخالِفُ ) 6/9) هُم ........ ( یَتَکاسَلُ « نفی» ) 5/1 نمره
10) اصنع ما طلب من الکلمات :
1/10) المصدر من « صَدَّقَ » : .......... 3/10) الجمع السالم للمؤنث من « منافق » : ...........
2/10) المثنی من « قمیص »: .......... 4/10) الجمع التکسیر من « دبّابة » : ........... 2 نمره
نام : عربی اول دبیرستان در نوبت اول (2) صفحه سوم
11) عین الجامد والمشتق و( اذکر نوع المشتق) من الکلمات التی تحتها خط:
1/11) لاح القمرفی السّماء .
2/11) المسجد معبد المسلمین. 5/1 نمره
12) انتخب الصحیح للفراغ : فقط زیر گزینه های درست خط بکشید .
1/12) اذ قال لصاحبه , .......... إنّ الله معنا . (( لایذهبُ / لاتحزَنَّ / لاتذهبی / لاتحزن ))
2/12) هل ....... تعرفین بائع الصحف . (( انتِ / انتُم / انتُنّ / هیَ ))
3/12) انتما ........ فی الدروس . (( یجتهدون / تجتهدان / تجتهدوا / اجتهدوا ))
4/12) فعل امر از« تُصَدِّقُونَ» کدام است ؟ (( صَدِّقوا / صَدَّقوا / صَدِّقونَ / صَدَّق )) 2 نمره
13) شکّل الکلمتین : فقط حرکت گذاری کنید :
* فـَــتَحَ حمیــد الـبـــاب . 5/0 نمره
14) انتخب الصحیح :
* فعلهای ثلاثی مزید وزن معیّنی دارند, یعنی ... هستند . الف- قیاسی ب- سماعی ج- بی قاعده
* از وزنهای مشهور صفت مشبهه ..... میباشد. الف- فَعَلَ و فَعلان . ب- فَعِل وفَعل .
5/0 نمره
15) للاعراب : ( نقش و اعراب دو کلمه زیر را بنویسید ).
* اِنتَخَبَ الامامُ قمیصاً . الامام : ....... قمیصا : .......... 1 نمره
16) انتخب التحلیل الصرفی للکلمة : * طَلَعَت الشَّمسُ .*
طَلَعَت :
الف- فعل مضارع, للغائبة, مجرد ثلاثی... ب- فعل ماض, للغائب, مزید الثلاثی...
ج- فعل امر,للمخاطب , مجرد الثلاثی,... د- فعل ماض, للغائبة, مجرد ثلاثی, .... 5/0 نمره