X
تبلیغات
رایتل

عربی دبیرستان

یادگیری مفاهیم درسی را برای شب امتحان نگذارید

یادگیری مفاهیم درسی را برای شب امتحان نگذارید

 

 یک کارشناس تعلیم و تربیت در گفتگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه نمی توان از دانش آموزی که یادگیری تمام مفاهیم کتابهای درسی خود را برای شب امتحان گذاشته است انتظار نمرات چندان مطلوبی داشت ،‌ می گوید : دانش آموزان باید درنظر داشته باشند که امتحان پایان سال تحصیلی نیز امتحانی است مثل سایر امتحانات فقط کمی اهمیت نمره حاصله بیشتر است اما چندان تفاوتی با سایر امتحانات ازنظر میزان سختی سوالات ندارد و والدین نیز باید سعی کنند به جای تزریق استرس خود به دانش آموزان آنها را برای رویارویی با سوالات امتحانی آماده کنند. دکتر پارسا میبدی درباره مقدمات مطالعه می افزاید : دانش آموزان باید سعی کنند که فقط در یک مکان به مطالعه دروس خود بپردازند و تا جایی که امکان مکان مطالعه را تغییر ندهند و همچنین عواملی را که سبب پرت شدن حواسشان در زمان مطالعه می شود را از محیط دور کنند تا بتوانند تمرکز داشته و مفاهیم درسی را بفهمند. وی با تاکید بر اینکه محیط مطالعه باید آرام باشد ، می گوید : هر چند که خط کشیدن زیر نکات مهم کتاب می تواند در یادگیری تاثیر گذار باشد اما باید دقت کرد که این خط کشی ها بیش از ده درصد از مطالب هر درس را به خود اختصاص ندهد. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانش آموزان باید بعد از مطالعه درس ، مطالب مهم را از حفظ تکرار کرد ،‌ می افزاید : دانش آموزان نباید یادگیری تمام مفاهیم درسی را به شب امتحان موکول کنند بلکه باید سعی کنند هر درسی را در زمان خود و در فرصت مناسب مطالعه کنند تا در شب های امتحان با خیالی آسوده فقط به مرور درسها بپردازند و از یادگیری دروس به صورت فشرده اجتناب کنند. بلافاصله پس از صرف غذا مطالعه نکنید یک کارشناس برنامه ریزی درسی نیز با تاکید بر اینکه بلافاصله پس از صرف غذا نباید مطالعه نمود ، می گوید : پلافاصله پس از صرف غذا به علت شروع فعالیت دستگاه گوارش و هجوم خون به معده و احشاء داخلی ، از میزان جریان خون در مغز کاسته می شود و آمادگی برای مطالعه کاهش می یابد. محمد صادق رنجبر با اشاره به اینکه انجام حرکات تنفسی متناسب در زمان مطالعه بسیار مهم است ، می افزاید : تنفس اگر نامنظم باشد ، به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد حالت خواب آلودگی می شود و در نتیجه از آمادگی ذهنی برای مطالعه می کاهد. وی با تاکید بر اینکه آرامش فکری لازمه یادگیری مفاهیم دروس است ، اظهار می کند : در هنگام مطالعه باید از اشتغالات ذهنی و عصبانیت جلوگیری نمود چراکه اضطراب و ناراحتی باعث از بین رفتن تمرکز حواس می شود و حافظه کسانی که دارای اضطراب و عصبانیت هستند ، به طور محسوسی از افراد عادی کمتر است. اما چند نکته بهداشتی درباره مطالعه ‌، کیفیت هوای تنفسی هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است . تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد ، کار درستی نیست ، همچنین نور باید از سمت چپ ، بالا و با زاویه تقریبی 45 درجه به کتاب و کاغذ بتابد . زیرا اگر از سمت راست بتابد ، خصوصاً هنگام نگارش ، باعث ایجاد سایه دست بر روی کاغذ می شود که در دید اشکال ایجاد کرده و در نتیجه باعث خستگی چشم می شود به همین دلیل بهترین نور برای مطالعه و کار ، روشنایی معمولی اتاق است که در هوای روشن به وسیله نور غیر مستقیم ایجاد شده باشد. بهترین رنگها برای نوشتن ، رنگ آبی و مشکی است که فشار کمتری به چشم وارد می کند و مانع خستگی می شود . رنگهای قرمز ، سبز و ... دید را مشکل و باعث خستگی چشم می شوند ،‌ضمن اینکه درنظر داشته باشید که برای هر ساعت مطالعه یک ربع تا بیست دقیقه استراحت مفید لازم است . این استراحت نه تنها برای چشم بلکه برای مغز هم فرصت مناسبی است که یادگیری خود را مرور کند . در زمان استراحت باید به فاصله دور و بدون توجه و دقت نگاه کرد ، این کار باعث تنوع و تمدد اعصاب نیز می شود. روزهای امتحان و شب های طولانیش به سرعت از راه می رسند و به سرعت نیز می روند هر چند که شاید برای عده ای از دانش آموزان خصوصا آنهایی که کوله بار درسیشان خالی است و یک شبه می خواهند پرش کنند سخت بگذرد اما بالاخره می گذرد و در این گذران نکته هایی را می آموزد که جای تامل دارد ، و مهم ترین این نکته ها اینکه هرگز کار امروز را به فردا واگذار که در کوران زندگی جا می مانی.

 

دانش‌آموزان بخوانند :چگونه برای امتحان آماده شویم

دانش‌آموزان بخوانند :چگونه برای امتحان آماده شویم

 

خبرگزاری ایرنا  فرارسیدن روزهای امتحان معمولا برای دانش‌آموزان و اولیا به یک دغدغه و برای برخی‌ها هم به یک نگرانی تبدیل می‌شود. امتحانات خردادماه همواره برای دانش‌آموزان و حتی والدین آن‌ها استرس‌زا بوده و چنان‌چه در این روزها دانش‌آموزان از نظرات کارشناسان برای چگونگی مطالعه و آمادگی در امتحانات بهره‌گیری نکنند، می‌تواند بر میزان موفقیت آن‌ها تاثیر منفی به جای گذارد.

 

رعایت برخی نکات برای نتیجه‌گیری هرچه بهتر دانش‌آموزان ضروری به نظر می‌رسد. انتخاب محیط آرام برای مطالعه از جمله مسایلی است که کارشناسان همواره مورد تاکید قرار می‌دهند و به دانش‌آموزان توصیه می‌کنند که باید آن‌ها در طول امتحانات برنامه‌های تفریحی خود را کنترل و یا کمی محدود کنند.

 

 * دانش‌آموزان باید وقت خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که به اندازه کافی فرصت مطالعه، استراحت و ورزش داشته باشند و در تماشای تلویزیون از یک برنامه از پیش تعیین شده پیروی کنند.

 

* "نگاه مثبت و سازنده به امتحان داشته باشید زیرا امتحان وسیله کمک به یادگیری است و همچنین وسیله اصلاح روش تدریس است."

 

 * شب امتحان زود بخوابید و اگر می‌بینید خوابیدن مشکل است و اضطراب، آزارتان می‌دهد از روش آرام‌سازی ( آرامش ذهنی و آرامش عضلانی) استفاده کنید.

 

 * از درگیری لفظی در محیط خانه و همچنین از میهمانی رفتن در شب امتحان خوددداری کنید.

 

* شام مختصر و سبک صرف کنید تا راحت‌تر بخوابید. قبل از رفتن خوابیدن وسایل لازم و ضروری امتحان را آماده کنید.

 

* از حضور در مکان‌های شلوغ و پرسروصدا و تماشای بیش‌از حد تلویزیون و سایر عواملی که موجب اتلاف وقت، تشویش خاطر و حواس پرتی می‌شود، پرهیز کنید.

 

* حتما صبحانه مناسب، مقوی و دارای مواد قندی صرف کنید تا در جلسه امتحان دچار سرگیجه ضعف و یا افت فشارخون نشوید.

 

* برای شرکت در جلسه امتحان‌ازپوشیدن کفش و لباس‌های‌تنگ ونامناسب بپرهیزد زیرا کفش و لباس مناسب بطور غیرمستقیم در تمرکز فرد تاثیر می‌گذارد.

 

* به موقع از منزل خارج شوید تا ‪ ۲۰دقیقه قبل از امتحان در محل امتحان حاضر باشید.

 

* پیش از امتحان سعی کنید از ماندن در محیطهای بسیار سرد یا گرم و شلوغ خوداری کنید.

 

* پیش از شروع امتحان، مرور و مطالعه کتاب را قطع کنید تا فکر و ذهن شما از حالت فعالیت و برانگیختگی برای یادگیری بیرون آمده تا بتوانید به جواب دادن مطالب اموخته شده بپردازید.

 

* سعی کنید با پیاده‌روی مختصر به بازسازی و سازمان‌دهی مطالب در ذهن خود اقدام کنید.

 

سوالات تستی معتلات

فعل معتلّ مثال و اجوف

 

نمونه سؤالات طبقه بندی شده ی کنکور از درس اوّل

 

1- عَیِّن الصَّحیحّ عَن کلمةِ « یَصِیدُ»: ( انسانی سراسری 81)

 

« العصافیرُ تشعُرُ بِأذیً کثیرٍ مِنَ الإنسانِ عِندَما  یَصیدُها  بعضَ الأحیانِ.»

 

الف-معتلّ  ناقص- لازمٌ- ﻣﺒﻨﻰّ للمعلوم- معربٌ/ فعلٌ مرفوعٌ و فاعلُهُ ضمیرُ «هو» المستتر

 

ب-مزیدٌ ثلاثیٌّ مِن بابِ إفعال – معتلّ و أجوف – ﻣﺒﻨﻰّ للمعلوم/ فعلٌ مرفوعٌ و مَعَ فاعِلِهِ جملةٌ فعلیة

 

ج-فعلٌ مضارعٌ – للغائب- معتلّ و أجوف – متعدٍّ – ﻣﺒﻨﻰّ للمعلوم – معربٌ/ فعلٌ و فاعلُهُ« بعض»

 

د-فعلٌ مضارعٌ – مجرّدٌ - ثلاثیّ- معتلّ و أجوف- متعدٍّ/ فعلٌ و فاعلُهُ« هو» المستتر والجملة فعلیة

 

 

 

2- عَیِّن الصَّحیح عَن کلمةِ « یَقومُ» : ( هنر سراسری 81)

 

«هذا الطّائرُ یمتازُ بِالقوّة  و  یَقومُ  بإصلاح و تعمیرِ عُشِّهِ سَنَویّاًَ.»

 

الف-فعلٌ مضارعٌ – للغائب- مجرّد ثلاثى- معتلّ و أجوف / فعلٌ مرفوعٌ و فاعلُهُ ضمیرُ « هوَ» المستتر

 

ب-فعلٌ مضارعٌ- للغائب- معتلّ و أجوف- متعدٍّ – معربٌ / فعلٌ و فاعلُهُ « عُشّ» و الجملةُ فعلیّةٌ

 

ج-مجرّدٌ ثلاثىّ- لازمٌ- ﻣﺒﻨﻰّ للمعلوم- ﻣﺒﻨﻰّ  علی الضَّمِّ / فاعلُهُ ضمیرٌ مستترٌ و الجملةُ فعلیة

 

د-مضارعٌ – مزیدٌ ثلاثىٌّ مِن بابِ إفعال- ﻣﺒﻨﻰّ للمعلوم – معربٌ / فعلٌ و فاعلُهُ « هو» المستتر

 

 

 

3- عَیِّن الصَّحیحّ عَن کلمةِ « خَفْنَ» قَبْلَ الإعلال: (ریاضی «عصر» آزاد 81)

 

الف- خِیفْتُنَّ    ب- خَافْنَ      ج- تَخَافْنَ      د تَخافینَ

 

 

 

4- ما هوَ نوعُ الإعلالِ ﻓﻰ هذه الآیةِ الشّریفة؟ (ریاضی «صبح » آزاد 81)

 

﴿ قالَ یا قومِ ألَمْ یَعِدْکُم رَبُّکُم وَعْداً حَسَناً﴾

 

الف- قلب – حذف     ب- قلب – قلب       

 

ج- حذف -  حذف     د- حذف- إسکان

 

 

 

5- ما هو الخطأ؟ (ریاضی آزاد 80)

 

الف- لاتخاف  لا تَخْفَ                ب- یَوْصِفُ یَصِفُ

 

ج- عَوَدَتْ عَادَتْ                      د- یَضیْعُ  یَضِیْعُ

 

6- ما هو الصَّحیحُ عَن کلمةِ«قالَ»؟    (ریاضی آزاد 80)

 

الف-للغائب ، مجرّدٌ ثلاثى، معتلّ العین، متعدٍّ ، ﻣﺒﻨﻰّ  عَلَی الفتح

 

ب-فعلٌ ماضٍ، مجرّدٌ ثلاثىّ، إعلالُهُ بالحذف، ﻣﺒﻨﻰّ  للمعلوم

 

ج-فعلٌ مجرّدٌ ثلاثىّ، لازمٌ ، ﻣﺒﻨﻰّ  عَلَی الفتح،معتلّ و أجوف

 

د-للغائب، معتلّ و أجوف ، ﻣﺒﻨﻰّ  للمجهول، لازمٌ ، مجرّدٌ ثلاثىّ

 

7- صیغة الغائبات مِن فعلِ «نالَ- یَنالُ» : (ریاضی سراسری 75)َ

 

الف- نالُوا                ب- نالْتُنَّ                 ج- نالْنَ                   د- نَلْنَ

 

8- کَیفَ یکونُ فعل « وَصَفَتْ» مَعَ حرفِ «لَمْ» الناﻓیة؟ (عمومی چهار گروه سراسری 76)

 

الف- لم تَصِفى            ب- لم تَوصِفى            ج- لم تَصِفینَ              د- لم تَصِفْ

 

9- کَم فعلاً أجوف ﻓﻰ العبارة التّالیة؟      (انسانی سراسری 80)

 

رأیتُ هذه الآیةَ ﻓﻰ القرآن الکریم و هى تَقولُ : ﴿ فَأقیموا الصّلاةَ و آتوا الزَّکاةَ و أطیعوا اللهَ و رسولَهُ﴾

 

الف- اِثنانِ                ب- ثلاثة                 ج- أربعة                  د- خَمسة

 

10- عَیِّن  الخطأ مِن فعل «رَجَا، یَرْجُو» لِلفراغ: (ریاضی سراسری 79)

 

«....... رحمة اللهِ.»

 

الف- أنتِ تَرْجینَ        ب- هُنَّ تَرجونَ                   ج- هُم یَرْجونَ           د- هىَ رَجَتْ

 

11- کَیفَ یکونُ «ناجَی» ﻓﻰ صیغةِ المخاطبة مِنَ المضارع؟   (هنر سراسری 79)

 

الف- ناجَیْتِ             ب- تَنْجینَ                ج- ناجَتْ                د- تُناجینَ

 

12- عَیِّن الفعلَ الّذى ﻓیهِ الإعلال بالحذف: (پزشکی آزاد 77)

 

الف- وَقَی                ب- تَقولُ                 ج- تَصِلُ                  د- قالَ

 

13- مَیِّز  الخطأ  فیما یَلى: (مِن «خافَ ، یَخافُ» و «سارَ، یَسیرُ» )   ( هنر سراسری 78)

 

الف- سِرْنَ: أمرٌ و إعلالُهُ بالحذف                           ب- سِرْنَ: ماضٍِ و إعلالُهُ بالحذف

 

ج- خِفْنَ: ماضٍ و إعلالُهُ بالحذف                           د- خِفْنَ : أمرٌ و إعلالُهُ بالحذف

 

14- اِصنَعْ فعل أمرٍ للمخاطبة مِن «اِستَعانَ» :       (کنکور آزمایشی عمومی 79)

 

الف- اِستَعِنْ              ب- اِستَعینین             ج- اِستَعوﻧﻰ              د- اِستَعینـﻰ

 

15- ما هو الأمرُ مِن «تَعِظینَ»؟ (تجربی آزاد78)

 

الف- عِظى               ب- اِعظى                ج- عِظینَ                 د- عِظْنَ

 

16- ما هىَ صیغةُ « اِستَقَمْتُنَّ» ؟ (پزشکی آزاد 76)

 

الف- للمخاطبات        ب- للمخاطبة            ج- للغائبات              د- للغائبة

 

17- فعلُ أمرٍ للمخاطبین مِن «ذاقَ»: ( انسانی آزاد 76)

 

الف- ذاقُوا                ب- ذُقْتُما                 ج- ذُوقُوا                 د- تَذوقُونَ

 

18- عَیِّن الصحیح ﻓﻰ الأمر: (انسانی سراسری 79)

 

الف- بِعْ/ بِعى            ب- قِفْ/ قِفى           ج- قُلْ / قُلى            د- قُمْ / قُمى

 

19- عَیِّن الصَّحیح عَن کلمةِ «تَدَعُ» قَبلَ الإعلال: (هنر آزاد81)

 

الف- تُودَعُ               ب- تَوْدَعُ                 ج- تَدْعُوا                 د- اُدْعُ

 

20- عَیِّن الصَّحیح عَن کلمةِ « یَطیرُ» : (تجربی سراسری 81)

 

« قَد شاهَدْنا الخفّاشَ و هو  یَطیرُ مساءً.»

 

الف-فعلٌ مضارعٌ- لِلغائب- معتلّ وأجوف- لازمٌ/ فعلٌ مرفوعٌ و فاعلُهُ ضمیرُ «هو» المستتر

 

ب-لِلغائب- مجرّدٌ ثُلاثىٌّ- معتلّ ومثال- ﻣﺒﻨﻰّ للمعلوم/ فعلٌ وُ فاعلُهُ ضمیرُ «هو» البارز

 

ج-مجرّدٌثُلاثىٌّ – معتلّ وأجوف – متعدٍّ - ﻣﺒﻨﻰّعلی الضّمّ / فاعلُهُ ضمیرُ «هو» المستتر

 

د-معتلّ و أجوف- لازمٌ – ﻣﺒﻨﻰّ  للمعلوم- معربٌ / فعلٌ و فاعلُهُ «الخفَّاش» و الجملةُ فعلیّةٌ

 

فعل معتلّ ناقص

 

1-ما هوَ المناسبُ لِلفراغ؟ (هنر آزاد 81)

 

« عَلَیکُم أنْ ..... اللهَ و ...... أوامرَهُ.»

 

الف- تُطیعونَ- تَخشَونَ                    ب- تَخشَوا- تُطیعوا

 

ج- تَخشَی- تُطیعَ                           د- یَخْشَوا- یُطیعوا

 

2- عَیِّن الخطأ ﻓﻰ أفعالِ الأمر:         (انسانی آزاد 81)

 

الف- تَعودُ: عُدْ                     ب- تُقیمُ: قُمْ            

 

ج- تَعیشانِ: عیشا                 د- تَقضینَ: اِقْضى

 

3- کَمْ فعلاً صحیحاً ﻓﻰ الآیةِ الکریمة؟       (ریاضی سراسری 81)

 

و نَقولُ لِلّذینَ ظَلَموا ذُوقُوا عذابَ النّارِ الّتـﻰ کُنتُم بِها تُکَذِّبونَ﴾

 

الف- فعلانِ اثنانِ                  ب- فعلٌ واحدٌ          

 

ج- ثلاثةُ أفعالٍ                    د- أربعةُ أفعالٍ

 

4- عَیِّنْ مادّةَ الکلماتِ التّالیة: « یَدَعُ- یُقیمُ- اِهْتَدَوْا»     (تجربی سراسری 81)

 

الف- دعو- قام- هدو                     ب- دعى – قوم- هدو

 

ج- دعو- قیم – هدى                     د- ودع- قوم- هدى

 

5- عَیِّن الخطأ:      (زبان سراسری 81)

 

الف- أنتم تَدْعونَ رَبَّکُم.                   ب- أنتنّ تَدعینَ رَبَّکُنَّ.

 

ج- أنتِ تَخشَینَ رَبَّکِ.                      د- أنتنّ تَخشَینَ رَبَّکُنَّ.

 

6- کَم فعلاً معتلّاً ناقصاً ﻓﻰ العبارةِ التّالیة؟ (ریاضی سراسری 80)

 

قالَ اللهُ تعالیَ: ﴿ ألْقِها یا موسی فَألْقاها فَإذا هىَ حیَّةٌ تَسعَی﴾

 

الف- أربعة               ب-اِثنانِ                 

 

ج- خَمسَة                د- ثَلاثة

 

7- ما هو إعرابُ « یَرَ» ﻓﻰ : ( ریاضی آزاد 80)

 

فَمَن یَعْمَلْ مِثقالَ ذرّةٍ خیراً یَرَهُ﴾

 

الف- مجزوم              ب- منصوب            

 

ج- مرفوع                د- مجزوم محلاً

 

8- الأمر مِن « تُعْطونَ» (ریاضی سراسری 75)

 

الف- أعْطُوا              ب- اُعْطُوا               

 

ج- أعْطَوا                 د- اِعْطُوا

 

9- صیغَتا « للمخاطبینَ» و « المخاطبات» مِن «یَتْلُو» : (ریاضی سراسری 75)

 

الف- تَتْلونَ/ تَتْلینَ                ب- تَتْلونَ/ تَتْلونَ

 

          ج- یَتْلونَ/ تَتْلونَ                 د- یَتْلونَ/ تَتْلینَ

 

10- صیغةُ الأمر المخاطب مِن فعلِ «وَقَی، یَقى» : ( انسانی سراسری 75)

 

الف- أقِ                  ب- أقى                           

 

ج- قِ                     د- قى

 

11- الجمع المؤنّث مِن «دَعَا»  (ریاضی آزاد 74)

 

الف- دَعْنَ                ب- دَعَیْنَ               

 

ج- دَعَتْنَ                 د- دَعَوْنَ

 

12- ما هو الأمرُ المخاطب  مِن «أوصَی»؟ (ریاضی آزاد 80)

 

الف- أوصِ               ب- أوصِى              

 

ج- اُوصِ                 د- وَصَّـﻰ

 

13- ما هو  المناسب للفراغ؟ «المعلماتُ ....... الجیلَ القادِم». ( اختصاصی آزاد 79)

 

الف- تُرَبّینَ               ب- تُرَبّونَ               

 

ج- یُرَبّونَ                 د- یُرَبّینَ

 

14- عَیِّن الخطأ:         ( ریاضی آزاد 79)

 

الف- لا تبیعى            ب- لم تَقُلْنَ               

 

ج- لَمْ أدْعُ                د- لم تَقُولْ

 

15- عَیِّن المخاطبة مِن «یَدْعُو»:   (پزشکی آزاد 76)

 

الف- تَدعینَ              ب- تَدْعُوینَ             

 

ج- تَدْعُو                  د- تَدْعُونَ

 

16- ما هو المناسبُ للفراغ؟     (انسانی آزاد 76)

 

« شهداؤنا الأبرارُ ......... بِدَمِهِم شجرةَ الحرّیّة.»

 

الف- سَقَوْا                ب- سَقَی                

 

ج-  سَقَتْ                د- سُقِیُوا

 

17- فعلُ أمرٍ مِن «تَخشَونَ» :           (پزشکی آزاد 75)

 

الف- اِخشَونَ            ب- اِخْشَیوا              

 

ج- اِخْشَوا                د- اِخشَیونَ

 

18- عَیِّن الأمر مِن فعلِ «رأی- یَرَی»           (تجربی سراسری 79»

 

الف- أرِ                   ب- أرَی                 

 

ج- رَى                   د- رَ

 

19- مَیِّز الخطأ ﻓﻰ أفعالِ الأمِر التّالیةِ:            (تجربی سراسری 78)

 

الف- تَعودُ = عُدْ                  ب- تُعیدُ = أعِدْ                            

 

ج- تَعِدُ = عِدْ                      د- تَدْعُ = دُعْ

 

20- مَیِّز الخطأ ﻓﻰ استعمالِ «لامِ الأمر» فیما یَلى :                (ریاضی سراسری 78)

 

الف- هو یَسعَی = لِیَسْعَ                             ب- أنتَ تَبیعُ = لِتَبِعْ   

 

ج- هُنَّ یَدْعونَ = لِیَدعونَ                           د- هُم یَرمُونَ = لِیَرمُوا

 

 

 

<< 1 2 3 4 5 >>