نمونه شماره 2 : (بدون پاسخ)/a> |
1 – ترجم بالفارسیة/a> |
الف) هَبْ لی حُکْماً و الْحِقْنی بالصّالحین ب) نَحْنُ اجْتَمَعْنا هُنا لکتریم تلمیذ مثالیّ ج) انّ عاقبتَ فانتَ المُنصف د) لماذا لا تبادرون ببناء المستشفی |
2 – اکمل الفراغ مناسباً للضمیر/a> |
مضارع(کرم) | هم | هن | هما | باب | انتما | انتن | انتم | | | | افعال | | | |
|
3 – ترجم الکلمات التالیة/a> |
بالعربیة: آستین: گوارا باد :
بالفارسیه : المألوفة : لا تجزعی : |
4 – اکمل الجدول التالی :/a> |
ماضی | ماضی منفی | مضارع | مضارع منفی | نهی | | | تَصرُخینَ | | |
|
5 – عیّن اعراب الکلمات التی اشیر الیها بخطٍ/a> |
الف) شربَ الطفّل الماء ب) العلمُ مفیدٌ |
6 – وزن کلمات روبرو را بنویسید :/a> |
انتظار مفْتاح |
7 – پاسخ کوتاه بدهید :/a> |
الف) فعل تَضارَبَ ماضی است یا مضارع ؟ ب) باب تفعیل چند حرف زائد دارد؟ ج) ملاک تشخیص مجرد یا مزید بودن فعل کدام صیغه است؟ د) همزه فعل امردر باب افعال چه حرکتی دارد؟ |
8 – کلمات زیر از چه باب هایی هستند؟/a> |
یَسْتضعفُونُ جاهدی تبسّم یتعارضُ |
9 – اسم فاعل و اسم مفعول بسازید/a> |
ثلاثی مزید (اعْتَمَد) اسم فاعل: اسم مفعول:
ثلاثی مجرد (کَتَبَ) اسم فاعل: اسم مفعول: |
10 – عیّن نوع المشتق:/a> |
بدیع : منجمد: افْضلْ: رنّان: |
11 – در جمله «انتما تشکرون ربکما» ضمیرهای زیر را مشخص کنید:/a> |
الف) ضمیر متصل فاعلی ب) ضمیر متصل به هر سه قسم کلمه: ضمیر منفصل : |
12 – در جمله زیر به جای هُوَ، أنتَ قرار دهید و جمله را بازنویسی کنید و تغییرات لازم را بدهید./a> |
هُوَ یَشکُرُ ربّهُ |
13 – عیّن الصحیح فی التحلیل الصرفی الکلمات الّتی تحتها خطّ قالت الفراسةُ الصغیرة للطبیعة/a> |
قالت : الف) ماضٍ ، للغائب، مجرد، ثلاثی ب) فعل مضارع ، للمخاطبة ، مزید ثلاثی ج) فعل ماضٍ ، للغائبة ، مجرد ثلاثی
الصغیرةُ : الف) اسم، مثنی ، مؤنث ، مشتق ب) اسم مفرد، مذکر ، جامد ج) اسم ، مفرد ، مؤنث ( صفت مشبهه) |
14 – ترجمه آیات زیر را کامل کنید :/a> |
الف) یا ایّهاالناسُ اعْبدوا ربکّم و لذی خلَقَکُمْ ای مردم ، پروردگار ........را که ........را آفریده است پرستش کنید
ب) یا ایّها المدثّر فاَنذر و ربَکَّ فکبّر ای جامه در سر کشیده، ، برخیز و بیم ده و پروردگارت را .......
ج) و یَخْرُجُ مِنْهُما اللؤلؤ المرجانُ از هر دو دریا مروارید مرجان ..............
15 – اُکتب الکلمات التالیة مع ضمیر « الیاء» أَمرَ مدرسة |