درس 6 التّجربة ُ : تجربه /a> |
کلمه ها و ترکیب های تازه : اَخْبر : خبر داد الْمُسْتشنْفی : بیمارستان بادرَ : اقدام کرد المظلّة : چتر البحْث : جست و جو النّواحی : جمع ناحیه جزعَ : بی تابی کرد الاعزاز : عزت و احترام لا تَجزعی : بی تابی مکن البَردْ : سردی الحصول : دست یافتن التعلیق : آویختن الحّروف : دم الحاذق : ماهر الذنْب : گوسفند متأخّراً : دیر راجع :مراجعه کرد المطر : باران الفارة : موش القطع : قطعه ، تکه قطع اللّحم : تکه های گوشت القطّة : گربه الْکحول: الکل المؤسفة : اسف انگیز المجلسُ الاستشاری : مجلس مشاوره المرض : جمع مریض |
قواعد درس ششم :/a> |
ضمیر کلمه ای است که به جای اسم می نشیند و از تکرار آن جلوگیری می کند مانند : (دوستم را دیدم و به او سلام کردم) و به مربی مانند (رأیتُ صدیقی و سلّمتُ علیه) ضمیر دو نوع است: 1. منفصل 2. متصل
1 – ضمیر منفصل : ضمیری است که به صورت مستقل در جمله بکار می رود و به کلمه دیگری تکیه نمی کند مانند :هو تلمیذٌ 2 – ضمیر متصل : ضمیری است که در جمله همراه کلمه دیگری می آید و به آن تکیه می کند مانند : هذا کتابُهُ و ذلک دفترُهُ |
منفصل | متصل | نوع اول | نوع دوم | همراه اسم | فقط همراه فعل | وفعل و حرف | همراه ماضی | همراه مضارع | همراه امر | هو | ایاهُ | هُ | کتب | یکتب | - | هما | - | هما | کتبا | یکتبان | - | هم | - | هم | کتبوا | یکتبون | - | هی | - | ها | کتبتْ | تکتب | - | هما | - | هما | کتبتَا | تکتبان | - | هن | - | هنَّ | کتبنَ | یکتبن | - | انتَ | ایاکَ | کَ | کتبتَ | تکتب | اُکتب | انتما | - | کما | کتبتما | تکتبان | اُکتبا | انتم | ایاکم | کم | کتبتم | تکتبون | اُکتبوا | انتِ | - | کِ | کتبتِ | تکتبین | اُکتبی | انتما | - | کما | کتبتما | تکتبان | اُکتبا | انتن | - | کن | کتبتنَّ | تکتبن | اُکتبنَ | انا | ایای | ی | کتبتُ | اکتبُ | - | نحن | - | نا | کتبنا | نکتبُ | - |
|
در این صیغه ها ضمیر مستتر است یعنی پنهان است و خود را نشان نمی دهد در صیغه اول ماضی و مضارع ضمیر (هُوَ) مستتر است در صیغه چهارم ماضی و مضارع (هی) مستتر است در صیغه هفتم مضارع و امر ضمیر (انتَ) مستتر است در صیغه سیزدهم مضارع ضمیر (أنا) مستتر است در صیغه چهاردهم مضارع ضمیر (نحنُ) مستتر است. (در این صیغه حرف تْ ضمیر نیست و فقط علامت مؤنث است) توجه :هنگام اتصال فعل به ضمیر (ی) حروف (ن) میان آن دو آورده می شود اسم این (ن) نون وقایه است. مانند : علّمَ + ی --> علّمنی اُنْصُرْ + ی --> اُنْصرُنی یَنْصُرُ + ی --> یَنْصُرُنی نون وقایه برای نگهداری حرکت آخرفعل تغییر نکند |
تمرین اول : اکمل الفراغ جای خالی را پر کن هوَ شکرَ ربّهُ - هُما شکراً ربّهما - هُمْ شکروا ربّهُم هی شکرتْ ربّها - هما شکَرتا ربّهما - هنَّ شکرْنَ ربهنَّ انتَ ........(1) - انتما .......(2)ِ ربّکما - انتُم تشْکرونَ ......(3) انتَ ......(4) ربّک - .....(5) تشکران ربّکما - ......(6) تشْکرْنَ ربکُنّ اُشْکر ربّکَ - .........(7) - .........(8) .........(9) - اُشکرا َربّکما - ...........(10)/a> |
(1)تَشْکُرُ ربّکَ (2)تشکرانِ (3)ربّکُم (4)تشکرینَ (5)انتما (6)انتنّ (7)اُشکروا ربّکما (8)اُشْکروا ربّکمْ (9)اشکری ربّک (10)اُشْکُرْنَ ربکُنّ |
تمرین دوم : اکمل الباء و الجحیم وفْقَ مجموعة «أ» : ( ب و ج) را مانند مجموعه (ا) کامل کن /a> |
هوَ ناجحٌ هی ناجحة هُما ناجحان ِ هُما ناجحتان هُم ناجحون هنَّ ناجحاتٌ هو مجتهد هی مجتهدة هما مجتهدان هُما مجتهدتان هُمْ مجتهدون هنّ مجتهداتٌ |
3 – اکمل الفراغ المناسب (منفعل اوْ متصل )/a> |
الْمطر ، الْمَطرُ: باران ، باران البَرْد ! الْبردُ : سرما ! سرما! ماذا اَفْعلْ یا ربّ ؟ سأذْهبُ الی بیت الفارة . ای پروردگار من ، چه کار کنم ؟ به خانه موش خواهم رفت. هی تطْرُقُ الباب . او در را می زند ؟ مَنْ انتِ ؟ تو کیستی ؟ انا القطةُ من گربه هستم ماذا تطْلبین ؟ چه می خواهی ؟ اُطْلُبْ مساعدتکَ تفضّلی ، ادْخُلی ، بفرمائید داخل شوید کیفَ ؟ انا لا اُقْدرُ ؟ چگونه ؟ من نمی توانم اِصْبری قلیلاً . اندکی صبر کن . انتِ تقدرین . تو می توانی هکذا ، ادخلی ، اینطور داخل شود . اُمّا :اما ذنبی، ذنْبی : دُمَمَ ، دمُمَ بعد َ لحظات ِ . بعد از چند لحظه ، تُرجِعُ الفارةُ مِنْ بیتها بالمطلة و هما تجلسان تحت المظلة . و آنها زیر چتر می نشینند |
4 – اُکتب الکلمات التالیة مع ضمیر «الیاء» :/a> |
علّمُ :علّمنی بِ : بی معلّم : مُعلّمی اُکرَمَ : اکرمنی یَنْصُرُ : ینصُرنی قَلَمْ : قلمی |
پرتوهای قرآنی : الف) نوع ضمایر مشخص شده را در آیات زیر تعیین کنید . سپس ترجمه ی ایات را کامل کنید. /a> |
1.(ایّاک نعْبُدُ و ایّاکَ نستعین) منفصل -منفصل تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوئیم.
2 . (نحْنُ نقُصُّ علیک اَحْسنَ القصص) منفصل- متصل یا نیکوترین سرگذشت را بر تو حکایت می کنم
3.یا ایّها النّاسُ اعْبدُوا ربّکُمْ الذّی خلَقَکُمْ متصل - متصل- متصل ای مردم پروردگارتان را که شما را آفریده است، پرسش کنید |
تستهای کنکوری درس ششم :/a> |
1- ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟ الف) اُطْلبُوهُ باعزازٍ و اکرام : او را با عزت و احترام بخواهید ب) رَجعُ الفارةُ من بیتها بالمظلّة : موش چتر را از خانه اش می آورد ج) لماذا لا تُبادرون بنباء المستشفی ؟ چرا به ساختن بیمارستان اقدام نمی کنید؟ د) لا یقدرُ الاطباءُ معالجة هولاءِ المرضی : پزشکان نمی توانند این مریض ها را معالجه کنند
2 – ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟ الف) القطع :تکه ها ب) الکهول : کهن سال ج) القطّة : گربه ج) المؤسف : تأسف بار
3 – ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟ الف) الحُصول علی : دست یافتن ب) اَخْبَرَ : خبر داد ج) النواحی : محله ها د) جَزَعَ :مجازات کرد
4- کدام گزینه منفصل است؟ الف) انْتُما ب) تُنَّ ج) کُما د) تُما
5 – کدام گزینه ضمیر متصل است؟ الف) أنت َ ب) انتِ ج) کُنَّ د) نحْنُِ
6 – کدام گزینه هم ضمیر منفصل و هم ضمیر متصل است؟ الف) هُ ب) هُمْ ج) ها د) نَحْنُِ
7- کدام گزینه ضمیر متصل فاعلی است؟ الف) ها ب) هُ ج) کَ د) تُ
8 – کدام ضمیر هم در ماضی و هم در مضارع و هم در امر می آید؟ الف) هو ب) هی ج) انّا د) هُمْ
9 – کدام ضمیر همراه اسم و فعل و حرف می آید؟ الف) هو ب) هی ج) انّا د) هُمْ
10 – ترجمه کدام ضمیر همیشه همراه (را) می آید؟ الف) ایّاهُ ب) اَنْتُنَّ ج) نَحْنُ د)هُمْ
11 – کدام گزینه (مفرد مذکر مخاطب) است؟ الف) اَشْکروا ربّکُما ب) اُشْکُروا ربّکمْ ج) اُشکُرْ ربّک د) اُشکری ربّکِ
12 – کدام گزینه (جمع مذکر غایب) است؟ الف) هُوَ شکرَ ربّهُ ب) هُما شکراَ ربّهُما ج) هُمْ شکروا ربّهُمْ د) هُنَّ شکْرنَ ربّهنّ
13- کدام گزینه (متکلم وحده) است؟ الف) هو یَشْکُر ربّهُ ب) هی تشْکُرُ ربّهما ج) نَحْنُ نُشکر ربّنا د) انا اَشْکر ربّی
14 – کدام گزینه (مفرد مذکر مخاطب نیست)؟ الف) شکرْتَ ب) شَکرْتِ ج) اُشْکُر د) تُشْکُرُ
15 – کدام گزینه جمع مؤنث نشیط است؟ الف) نشیطون َ ب) نشیطانِ ج) نشیطات د) نَشیطة |