عربی دبیرستان

متن ُ قواعد وسوالات عربی دبیرستان

عربی دبیرستان

متن ُ قواعد وسوالات عربی دبیرستان

اسامی استفهام

اسامی استفهام یازده تاست که عبارتند از :

مَن =چه کسی ؟ ما چه چیزی  ؟ من ذا=چه کسی  ؟ماذا=چه چیزی؟ متی=چه موقع ؟ أیـّّانَ=چه موقع؟برای سوال از آینده است  ؟أین=کجا؟ کیف=چگونه ؟ أنـّی=چگونه و چه موقع و کجا  ؟کم=چقدر ؟ أی ّ=کدام ؟

 برای تعیین نقش اسمهای استفهام به جمله سوالی جواب می دهیم کلمه ای که به عنوان جواب کلمه استفهام قرار می گیرد همان نقش اسم استفهام در سوال است به مثالهای زیر توجه کنید :

من جاء؟ احمد جاء در این مثال نقش من مبتدا و محلا مرفوع است .

مَن رأیتَ ؟ رأیتُ مریمَ . نقش من در جمله استفهامی مفعول به و محلا منصوب است .

مَن هو ؟ هو علی ٌ . نقش من خبر مقدم   و محلاً مرفوع است .

الی من سلّمتَ ؟ سلّمتُ الی مریمَ . نقش من ،مجرور به حرف جر است

بعد ازما و ماذا اگر فعل بیاید و آن فعل لازم باشد ما و ماذا نقش فاعل می گیرد و اگر متعدی باشد ما و ماذا نقش مفعول به دارد مثال :

ماذا تصنعونَ ؟ نصنعُ سفینةً نقش ماذا مفعول به و محلاً مرفوع است .

ماذا سقط ؟  سقط الفنجانُ در اینجا نقش ماذا فاعل ومحلا مرفوع است .

واگر اسم بیاید نقش ما خبر مقدم است : ما تلک ؟هی عصای. نقش ما خبر مقدم و محلا مرفوع است

درباره اعراب کیف هم بحث مفصل است و اگر به بخش اعراب  در قسمت موضوعات مطالب در حاشیه سمت چپ دقت کنید می توانید آن را با عنوان اعراب کیف بیابید بنابر این به ذکر چند مورد بسنده می کنم :

کیف َحالُک ؟ حالی جیّدٌ . نقش کیف خبر مقدم و محلاً مرفوع است .

کیف َ خرج َ علیّ ٌ الی السوق ؟ خرجَ عاجلا ً . نقش کیف حال مفرد و منصوب است .

أین َ اگر بعد از حروف جر نیاید همیشه در جوابش مفعول فیه قرار می گیرد و نقش مفعول فیه دارد .

الی أین َ سافرتِ ؟ سافرتُ الی ایرانَ . نقش أین مجرور به جار است

أین َ جلسنا ؟ جلسنا حول َ الشجرة ِ . نقش أین مفعول فیه است .

متی عدتَ (رجعتَ ) ؟ رجعتُ صباحاً نقش متی مفعول فیه و منصوب . 

نظرات 7 + ارسال نظر
بینام چهارشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 07:29 ق.ظ

دوست چهارشنبه 28 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 09:27 ق.ظ

مزخرف

AT شنبه 25 دی‌ماه سال 1395 ساعت 04:27 ب.ظ

تنگیو

badbakht شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 07:18 ب.ظ

شقانااا جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 10:27 ب.ظ

مزخرفهههههههه این عربی

امین چهارشنبه 12 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 07:47 ب.ظ

ممنون خوب بود

ffffffffm سه‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 08:04 ب.ظ

tank you

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد